Tuesday, December 11, 2007
Do the next thing
There came in the twilight a message to me.
Its quaint Saxon legend deeply engraven
That, as it seems to me, teaching from heaven.
And all through the hours the quiet words ring,
Like a low inspiration, do the next thing.
Many a questioning, many a fear,
Many a doubt hath its quieting here.
Moment by moment, let down from heaven,
Time, opportunity, and guidance are given.
Fear not tomorrows, child of the King,
Trust them with Jesus, do the next thing.
Do it immediately, do it with prayer;
Do it reliantly, casting all care.
Do it with reverence, tracing His hand,
Who placed it before thee with earnest command.
Stayed on Omnipotence, safe ´neath His wing,
Leave all results, do the next thing.
Looking to Jesus, ever serener,
Working or suffering be thy demeanor;
In His dear presence, the rest of His calm,
The light of His countenance, be thy psalm,
Strong in His faithfulness, praise and sing.
Then, als He beckons, do the next thing.
Author unknown
Wednesday, November 21, 2007
Damascus
Zie mijn post van 22 maart dit jaar.
Wednesday, November 7, 2007
Mysterie

Thursday, November 1, 2007
Feminisme
Iets om over na te denken. Ik vraag me af wat niet-christenen hier van denken. Als christen ben ik gewend om dergelijke standpunten te horen en voor het overgrote deel onderschrijf ik ze ook. Waarschijnlijk ben ik een van de weinige 24-jarige studentes die zo denkt :).
edit: Het is trouwens de trailer van een documentaire getiteld The Monstrous Regiment of Women, gemaakt door the Gunn Brothers. Mij voorheen ook onbekend, moet ik zeggen.
Wednesday, October 31, 2007
Eenigheijdt

Gisteren heb ik m´n dag doorgebracht met het lezen van het bovenstaande handschrift. Het is het handschrift van Daniël Pruijmelaar, opperstuurman van het schip Eenigheijdt. Op 2 oktober 1761 vertrok dit schip, eigendom van de Middelburgse Commercie Compagnie, uit Middelburg ´ten slavenhandel´. Eerst richting de westkust van Afrika, om daar slaven te kopen van lokale machthebbers en vervolgens stak men over naar Zuid-Amerika om in Essequibo, Demerare en Berbice de slaven te verkopen aan de eigenaars van de verschillende plantages. Daniël Pruijmelaar deed hier in het scheepsjournaal verslag van.
Soms saai, maar vaak ook interessant om te lezen. Bijvoorbeeld over een ruzie tussen de opperstuurman en de boots die niet wilde luisteren en vervolgens de heer Pruijmelaar begint uit te schelden en ´bretaal´ is. Het komt de boots te staan op een berisping van de kapitein, maar er volgt verder geen straf.
Wordt vervolgt... Moet nu de was ophangen en strijken en.....
Wednesday, October 24, 2007
Nice things

Redenen voor mijn bloghiaten:
a) B. en ik hebben een huis gekocht! Zie boven. Het middelste van de drie. 30 november hopen we de sleutel te krijgen.
b) 31 januari 2008. Dat is onze trouwdatum. Van B. en mij bedoel ik. Yahoooo!!!
Ben dus drukker geweest met andere dingen dan bloggen. Gewoon niet eens aan gedacht. Ook geen inspiratie. Vandaar. En zoals altijd neem ik me voor dat het vanaf nu anders wordt :).
Tuesday, October 23, 2007
Ode to Autumn
Close bosom-friend of the maturing sun;
Conspiring with him how to load and bless
With fruit the vines that round the thatch-eves run;
To bend with apples the moss'd cottage-trees,
And fill all fruit with ripeness to the core;
To swell the gourd, and plump the hazel shells
With a sweet kernel; to set budding more,
And still more, later flowers for the bees,
Until they think warm days will never cease,
For summer has o'er-brimm'd their clammy cells.
Who hath not seen thee oft amid thy store?
Sometimes whoever seeks abroad may find
Thee sitting careless on a granary floor,
Thy hair soft-lifted by the winnowing wind;
Or on a half-reap'd furrow sound asleep,
Drows'd with the fume of poppies, while thy hook
Spares the next swath and all its twined flowers:
And sometimes like a gleaner thou dost keep
Steady thy laden head across a brook;
Or by a cyder-press, with patient look,
Thou watchest the last oozings hours by hours.
Where are the songs of spring? Ay, where are they?
Think not of them, thou hast thy music too, -
While barred clouds bloom the soft-dying day,
And touch the stubble-plains with rosy hue;
Then in a wailful choir the small gnats mourn
Among the river sallows, borne aloft
Or sinking as the light wind lives or dies;
And full-grown lambs loud bleat from hilly bourn;
Hedge-crickets sing; and now with treble soft
The red-breat whistles from a garden-croft;
And gathering swallows twitter in the skies.
Friday, October 19, 2007
Papa-proof tomatensaus
Koken
Maar koken dus. Gisteren had ik dus een tijdelijke dip in mijn carrière als kokkin. Al moet ik wel zeggen dat het eten er smakelijk uit zag en daarbij ook nog smaakte zoals het er uit zag. Dat betekend dan weer goede vooruitzichten voor mijn toekomstige kookdippen. Flip, ik denk dat ik vanmiddag toch nog even naar dorp moet misschien wel uiteindelijk. Er is geen sla ofzo voor bij de lasagne. Ah, papa gaat al kijken of er nog komkommer is. Is ook goed. Nog lekkerder eigenlijk.
Gelukkig hoef ik morgen niet te koken en zondag ook niet. Maandag dan weer wel. HELP! Boerenkool? Hutspot? Ik weet niet hoe ik hutspot moet klaar maken. Een ovenschotel? Maar wat dan? Ze willen géén kool. Spinazie mag papa niet. Poeh. Het leven van een kokkin is moeilijk. Ik denk dat ik het niet meer zo leuk vind.
Wednesday, August 22, 2007
Monday, August 20, 2007
Back again
Friday, July 27, 2007
Enkelbanden

Wednesday, July 18, 2007
Wednesday, July 11, 2007
Still alive
Ben nu boeken aan het verzamelen om tijdens m´n vakantie te gaan lezen. Las zojuist dit stukje op een mij tot nu toe onbekende blog. Enorm grappig en het deed mij besluiten om The Railway Children van Edith Nesbit op te gaan zoeken en te gaan lezen. Het staat ook in zijn geheel op internet, maar er gaat niets boven een echt boek. En we nemen géén computer mee op vakantie. Heerlijk. Rust.
Wednesday, May 30, 2007
Feminisme
If their main agenda is to support a woman in whatever she chooses for her life,Goede vraag. What do you think?
why don't they support the fact that I have chosen to submit to my husband - to
love him, to serve him, to honor him?
Wednesday, May 23, 2007
Amsterdam
Afgelopen vrijdag heb ik samen met B. voor toerist gespeeld. Op de plaats waar dat het beste kan in Nederland: Amsterdam. Nadat we natuurlijk even gewinkeld hebben. Hm. Ik MOEST bij Noa Noa naar binnen en heb er ook een heerlijke jurk gekocht. We hebben onze vingers opgegeten bij handgemaakte friet uit een puntzak, van de zon genoten, gevels bekeken,


de Westertoren gezien (en even later de rijen en rijen mensen voor het Anne Frank - huis),

We hebben koffie gedronken aan het Rembrandtplein, waar we nog nooit waren geweest en wat we per toeval ontdekten. Lasagne gegeten in een donkere pizzaria, om halverwege de avond weer op de trein te stappen. Het was een heerlijke dag!
Monday, May 21, 2007
No Impact Man
For one year, my wife, my 2-year-old daughter, my dog and I, while livingLees hier de rest van het artikel. Zijn weblog is erg leuk om te lezen. Hm, er komen opeens allemaal goede voornemens opborrelen. Niet dat ik van plan ben om zijn voorbeeld in alles te gaan volgen, maar sommige dingen spreken me wel aan. Zoals meer gaan fietsen. Of minder electrische apparatuur gebruiken. Scheelt nog geld ook. Grijns.
in
the middle of New York City, are attempting to live without making any net
impact on the environment. In other words, no trash, no carbon emissions, no
toxins in the water, no elevators, no subway, no products in packaging, no
plastics, no air conditioning, no TV, no toilets…
Monday, May 14, 2007
Muffins
Tuesday, May 1, 2007
De snor en de schroevendraaier
Vanmiddag reisde ik met de trein van Leiden naar Schiphol. Er gebeurde niets opzienbarends. De trein vertrok een paar minuten te laat, maar dat was ook alles. Mijn medepassagiers in de coupe gedroegen zich uiterst rustig. Ik dronk m´n koffie en keek uit het raam. Maar toen zag ik hem! DE SNOR. EEN MAN MET EEN SNOR. Een JONGE man met een snor. Een heuse jaren ´80 snor. Geen zorgvuldig getrimd streepje, geen zorgvuldige krulsnor, maar zo´n soort van schoenpoetsborstel. Verder was het een keurige jonge man. Behalve dan die snor. Een reliek. Een rariteit. Waar zie je zo iets nog? Behalve dan bij je vader die ´m al twintig jaar heeft en die ken je niet anders dus dan mag het. Nou ja, bij die snorremans dus. Hm. Ik heb me er een hele tijd over zitten verwonderen. Hij was echt lelijk, die snor. En dat bleef ´ie, de hele rails van Leiden naar Schiphol. Ik vraag me af waarom hij de bovenlip van die jongeman bevolkte.
Friday, April 27, 2007
maar plotseling schrikken ze op.
'Moeten we niet ontwaken?' vragen ze.
Ze kijken elkaar aan, ze weten het niet
Ze draaien zich om,
houden voorbijgangers staande:
'Moeten we niet ontwaken? Wat vindt u?'
Het wordt donker, de wind steekt op
en het begint zachtjes te regenen.
Ze hebben het koud,
ze gaan ergens schuilen,
slaan hun armen om elkaar heen.
Waarom, denken ze, waarom zegt er niemand
nee?
TOON TELLEGEN, DAAR ZIJN WOORDEN VOOR. EEN KEUZE UIT DE GEDICHTEN (AMSTERDAM, 2005)
Friday, April 20, 2007
Herinnering aan Holland
zie ik brede rivieren
traag door oneindig
laagland gaan,
rijen ondenkbaar
ijle populieren
als hoge pluimen
aan de einder staan;
en in de geweldige
ruimte verzonken
de boerderijen
verspreid door het land,
boomgroepen, dorpen,
geknotte torens,
kerken en olmen
in een groots verband.
de lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in grijze veelkleurige
dampen gesmoord,
en in alle gewesten
wordt de stem van het water
met zijn eeuwige rampen
gevreesd en gehoord.
H. MARSMAN, HERINNERING AAN HOLLAND UIT CJ AARTS EN MC VAN ETTEN (RED) ´DOMWEG GELUKKIG IN DE DAPPERSTRAAT´ (AMSTERDAM 2004)
Postzegels

Tuesday, April 17, 2007
Friday, April 13, 2007
Reizen
Wat baat het, veel gereisd in landen wijd gelegen
Zo gij niet in en gaat des Heeren smalle wegen?
Wat baat het te bezien zo menig schone stad
Zo gij het hemelrijk in ´t herte niet bevat?
Wat baat het dat gij roemt van velerhande spraken
Indien des Geestes taal u niet en kan vermaken?
Wat baat het dat gij weet, en vele daarvan kout,
Hoe hier of daar een waard zijn gasten onderhoudt
Indien gij niet ten weet hoe dat gij moet onthalen
Dien Gast die in uw ziel komt van den hemel dalen?
Reist vrij ter plaatse waar gij vreemde dingen ziet,
Maar wacht u, en vervreemdt van uwen Schepper niet.
Jacobus Revius
Wednesday, April 11, 2007
Vissen


Tweedehands
De meeste mensen die mij kennen weten dat ik enorm hou van ´ouwe troep´. Ik denk dat de meeste dingen die ik bezit, op z´n minst tweedehands zijn. Oude dingen zijn doorgaans nu eenmaal een stuk mooier dan al dat nieuwe gebeuren. Zo af en toe komt er weer eens wat op mijn pad om het zo maar eens te zeggen. Gisteren bijvoorbeeld. Ik ging even naar oma en vijf minuten later was ik in het bezit van dit schitterende kleed. Met de hand geborduurd zo te zien. Een kleed met een verhaal. Zo mooi kun je ze nieuw toch niet krijgen? Zal mooi staan over een tafel buiten, in de zomerzon. Mmm. En daarbij heeft het me niets gekost. Grijns. Het is gewoon een sport: mooie dingen vinden, voor zo weinig mogelijk geld.
Het is gewoon een sport voor mij: mooie dingen vinden voor zo weinig mogelijk geld. Net als deze bordjes. Die onderste schaal had ik al een tijdje en tot mijn grote verbazing vond ik drie weken geleden ergens een stapel kleine bordjes die er precies bij passen! Nice, right?
Wednesday, April 4, 2007
Opnieuw pannenlappen
Tuesday, April 3, 2007
Vertraging
Heb vandaag een record van 6,5 uur in bussen, treinen en op stations doorgebracht. ZESENEENHALF UUR. Vanwege een defecte trein vóór de trein waar ik in zat. Hum. Dat doet wat met je humeur, kan ik u vertellen. College ook nog gemist en dus maar onverrichter zake weer terug naar huis gegaan. Brrr. Maar elk voordeel heb z´n nadeel: ik heb dan wel weer geld verdiend met m´n vertraging...
Friday, March 30, 2007
Spring
Not present on the year
At any other period.
When March is scarcely here
A color stands abroad
On solitary hills
That science cannot overtake,
But human nature feels.
It waits upon the lawn;
It shows the furthest tree
Upon the furthest slope we know;
It almost speaks to me."
Thursday, March 29, 2007
Juist
Het was de bedoeling dat ik vanmiddag hard ging studeren. Maar het ontbrak me geheel aan inspiratie. Had wel inspiratie voor iets anders. Men neme een oude rok, vier knopen van een oude pyama, een meter rood lint dat over is van de bruiloft van je zusje en een rustige middag. Hier volgt het resultaat:
Tuesday, March 27, 2007
Feminism: bad for your health
Now researchers have found that parity between the sexes may be bad for your health."
Kwam dit artikel vandaag tegen. Interessant. Grijns. Lees vooral ook de 'comments'! Ben benieuwd wat jullie er van denken. Ik ga weer verder met de was, misschien later vandaag meer.
Monday, March 26, 2007
Lente.
Op ´t kastanjebruin!
Pluk een knopjen in uw tuin:
Dierbre, wij gaan lente vieren,
Op het hooge duin.
Wij gaan juichen, wij gaan danken,
Onze rijken God,
Die uit bloemen weeft ons lot,
Die ons harte vult met klanken,
Van het blijdst genot;
Die zijn bloemen in uw gaarde,
In uw ziele strooit,
Hart en hemelen ontplooit;
Die zijn schoone, bloeiende aarde,
En uw voorhoofd tooit!
Die de leliën en rozen
Kleedt met majesteit,
Zonneglans en heerlijkheid;
Die ons, kindren, zorgeloozen,
Onzen wensch bereidt.
Boven eike- en lindekruinen
Aêmt de borst zo vrij.
Laat ons danken vroom en blij;
Op de hooge, blonde duinen,
Eenzaam knielen wij!
Lachen wij den hemel tegen,
Die ons tegenlacht
Met zijn vrede, met zijn pracht,
Meet nog ruimer, rijker zegen
Dan ons hart zich dacht!
Ja! Ik wil mijn vroolijke oogen
Naar mijn Schepper slaan!
‘k Weet, Hij, die zoo menig traan
In zijn goedheid af wou drogen,
Zal mijn lach verstaan!
Op, ter hooge tempelzalen!
Door geen mensch bespied,
Wil ik juichen: ik geniet!
En aan Hem den dank betalen,
Die mijn hart doorziet!
Laat het strooien hoedje zwieren
Op ´t kastanjebruin!
Pluk een knopjen in uw tuin:
Lieve, wij gaan lente vieren
Op het hooge duin!
P.A. DE GÉNESTET
Friday, March 23, 2007
Bookcrossing
Een paar weken geleden was ik op de tentoonstelling Magazine!. Over tijdschriften. Wel aardig. Niet echt een aanrader. De boodschap was me niet erg duidelijk. Maakt verder ook niet uit, want inmiddels is ´ie al afgelopen. De tentoonstelling, bedoel ik. Maar ik kwam er wel iets enorm leuks tegen: een BOEK! Het lag daar gewoon zomaar. Op een stoeltje. In de verste verten geen mogelijke eigenaar te bekennen. Hm. Ik ging eens zo´n beetje nonchalant in de buurt van dat stoeltje kijken. Wierp eens een blik opzij en zag dit:
Mijn hart begon sneller te kloppen. Aan de binnenkant van de kaft stond het volgende:

YESYESYESYES!! Een boek! Zomaar voor mij! Gratis! Geweldig! Fantastisch! De rest van de tentoonstelling ben ik zo´n beetje zwevend door gelopen (overdrijven maakt de zaak duidelijk).
In de trein op weg naar Ridderkerk, waar ik een feestje had, ben ik begonnen met lezen. Vervolgens heb ik ieder vrij moment aangegrepen om verder te lezen… Het was leuk. Niet wereldschokkend, maar gewoon leuk. ´k Had in geen tijden gewoon een leuk boek gelezen. Gewoon zo´n boek waarbij je niet hard na hoeft te denken. Aangenaam.
Naast het originele www.bookcrossing.com, bestaat er ook een Nederlandse ondersteuning: www.bookcrossing.nl.
Thursday, March 22, 2007
I´ll meet you ´round the bend my friend...
where hearts can heal and souls can mend...
De ondertitel van een blog die ik deze week tegen kwam: ´Baghdad Burning´. Girl Blog from Iraq... let's talk war, politics and occupation. Een jonge vrouw in Irak doet onder het pseudoniem Riverbend sinds 2003 verslag van haar belevenissen en de situatie in Irak. Veel heb ik er nog niet van gelezen, maar wat ik heb gelezen maakt me benieuwd naar meer. Een deel van haar aantekeningen is in boekvorm verschenen onder de titel ´Bagdad onder vuur. Dagboek van een jonge vrouw in Irak`.
Wednesday, March 21, 2007
Pannenlappen
De laatste keer dat ik had gehaakt was op de lagere school tijdens handwerkles, maar nu heb ik de slag weer te pakken! M’n eerste pannenlap is niet perfect geworden, maar voor een eerste poging na zo’n dertien jaar ben ik er best trots op. De tweede pannenlap moet perfect worden, vandaar dat ik ‘m al vijf keer heb uitgehaald. Hum. Eén keer zelfs toen ‘ie al zowat af was. Maar elke keer kwam er een vreemde kronkel in. Nu ziet het er uit alsof het wel gaat lukken. Makes me heppie.
















