Friday, March 30, 2007

Spring


"A light exists in spring
Not present on the year
At any other period.
When March is scarcely here

A color stands abroad
On solitary hills
That science cannot overtake,
But human nature feels.

It waits upon the lawn;
It shows the furthest tree
Upon the furthest slope we know;
It almost speaks to me."


UIT A LIGHT EXISTS IN SPRING VAN EMILY DICKINSON (1830-1886)

Thursday, March 29, 2007

Juist


Het was de bedoeling dat ik vanmiddag hard ging studeren. Maar het ontbrak me geheel aan inspiratie. Had wel inspiratie voor iets anders. Men neme een oude rok, vier knopen van een oude pyama, een meter rood lint dat over is van de bruiloft van je zusje en een rustige middag. Hier volgt het resultaat:


Hm. Ben er stiekem best wel trots op. Zelf verzonnen, zonder patroon of wat dan ook. Precies een tas voor m'n handwerkspullen, een boek, een pen en een notitieboekje...

Tuesday, March 27, 2007

Feminism: bad for your health



"For years, feminists have fought for equality, believing it is the key to a better society.
Now researchers have found that parity between the sexes may be bad for your health."
Kwam dit artikel vandaag tegen. Interessant. Grijns. Lees vooral ook de 'comments'! Ben benieuwd wat jullie er van denken. Ik ga weer verder met de was, misschien later vandaag meer.

Monday, March 26, 2007

Lente.


Laat het strooien hoedje zwieren
Op ´t kastanjebruin!
Pluk een knopjen in uw tuin:
Dierbre, wij gaan lente vieren,
Op het hooge duin.

Wij gaan juichen, wij gaan danken,
Onze rijken God,
Die uit bloemen weeft ons lot,
Die ons harte vult met klanken,
Van het blijdst genot;

Die zijn bloemen in uw gaarde,
In uw ziele strooit,
Hart en hemelen ontplooit;
Die zijn schoone, bloeiende aarde,
En uw voorhoofd tooit!

Die de leliën en rozen
Kleedt met majesteit,
Zonneglans en heerlijkheid;
Die ons, kindren, zorgeloozen,
Onzen wensch bereidt.

Boven eike- en lindekruinen
Aêmt de borst zo vrij.
Laat ons danken vroom en blij;
Op de hooge, blonde duinen,
Eenzaam knielen wij!

Lachen wij den hemel tegen,
Die ons tegenlacht
Met zijn vrede, met zijn pracht,
Meet nog ruimer, rijker zegen
Dan ons hart zich dacht!

Ja! Ik wil mijn vroolijke oogen
Naar mijn Schepper slaan!
‘k Weet, Hij, die zoo menig traan
In zijn goedheid af wou drogen,
Zal mijn lach verstaan!

Op, ter hooge tempelzalen!
Door geen mensch bespied,
Wil ik juichen: ik geniet!
En aan Hem den dank betalen,
Die mijn hart doorziet!

Laat het strooien hoedje zwieren
Op ´t kastanjebruin!
Pluk een knopjen in uw tuin:
Lieve, wij gaan lente vieren
Op het hooge duin!

P.A. DE GÉNESTET

Friday, March 23, 2007

Bookcrossing


Een paar weken geleden was ik op de tentoonstelling Magazine!. Over tijdschriften. Wel aardig. Niet echt een aanrader. De boodschap was me niet erg duidelijk. Maakt verder ook niet uit, want inmiddels is ´ie al afgelopen. De tentoonstelling, bedoel ik. Maar ik kwam er wel iets enorm leuks tegen: een BOEK! Het lag daar gewoon zomaar. Op een stoeltje. In de verste verten geen mogelijke eigenaar te bekennen. Hm. Ik ging eens zo´n beetje nonchalant in de buurt van dat stoeltje kijken. Wierp eens een blik opzij en zag dit:





Mijn hart begon sneller te kloppen. Aan de binnenkant van de kaft stond het volgende:










YESYESYESYES!! Een boek! Zomaar voor mij! Gratis! Geweldig! Fantastisch! De rest van de tentoonstelling ben ik zo´n beetje zwevend door gelopen (overdrijven maakt de zaak duidelijk).


In de trein op weg naar Ridderkerk, waar ik een feestje had, ben ik begonnen met lezen. Vervolgens heb ik ieder vrij moment aangegrepen om verder te lezen… Het was leuk. Niet wereldschokkend, maar gewoon leuk. ´k Had in geen tijden gewoon een leuk boek gelezen. Gewoon zo´n boek waarbij je niet hard na hoeft te denken. Aangenaam.

Naast het originele www.bookcrossing.com, bestaat er ook een Nederlandse ondersteuning: www.bookcrossing.nl.




Thursday, March 22, 2007

I´ll meet you ´round the bend my friend...


where hearts can heal and souls can mend...

De ondertitel van een blog die ik deze week tegen kwam: ´Baghdad Burning´. Girl Blog from Iraq... let's talk war, politics and occupation. Een jonge vrouw in Irak doet onder het pseudoniem Riverbend sinds 2003 verslag van haar belevenissen en de situatie in Irak. Veel heb ik er nog niet van gelezen, maar wat ik heb gelezen maakt me benieuwd naar meer. Een deel van haar aantekeningen is in boekvorm verschenen onder de titel ´Bagdad onder vuur. Dagboek van een jonge vrouw in Irak`.

Wednesday, March 21, 2007

Pannenlappen
















De laatste keer dat ik had gehaakt was op de lagere school tijdens handwerkles, maar nu heb ik de slag weer te pakken! M’n eerste pannenlap is niet perfect geworden, maar voor een eerste poging na zo’n dertien jaar ben ik er best trots op. De tweede pannenlap moet perfect worden, vandaar dat ik ‘m al vijf keer heb uitgehaald. Hum. Eén keer zelfs toen ‘ie al zowat af was. Maar elke keer kwam er een vreemde kronkel in. Nu ziet het er uit alsof het wel gaat lukken. Makes me heppie.