Friday, April 27, 2007

Ze houden van elkaar,
maar plotseling schrikken ze op.
'Moeten we niet ontwaken?' vragen ze.
Ze kijken elkaar aan, ze weten het niet

Ze draaien zich om,
houden voorbijgangers staande:
'Moeten we niet ontwaken? Wat vindt u?'

Het wordt donker, de wind steekt op
en het begint zachtjes te regenen.
Ze hebben het koud,
ze gaan ergens schuilen,
slaan hun armen om elkaar heen.
Waarom, denken ze, waarom zegt er niemand
nee?

TOON TELLEGEN, DAAR ZIJN WOORDEN VOOR. EEN KEUZE UIT DE GEDICHTEN (AMSTERDAM, 2005)

Friday, April 20, 2007

Herinnering aan Holland

Denkend aan Holland
zie ik brede rivieren
traag door oneindig
laagland gaan,
rijen ondenkbaar
ijle populieren
als hoge pluimen
aan de einder staan;
en in de geweldige
ruimte verzonken
de boerderijen
verspreid door het land,
boomgroepen, dorpen,
geknotte torens,
kerken en olmen
in een groots verband.
de lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in grijze veelkleurige
dampen gesmoord,
en in alle gewesten
wordt de stem van het water
met zijn eeuwige rampen
gevreesd en gehoord.

H. MARSMAN, HERINNERING AAN HOLLAND UIT CJ AARTS EN MC VAN ETTEN (RED) ´DOMWEG GELUKKIG IN DE DAPPERSTRAAT´ (AMSTERDAM 2004)

Postzegels


Een typisch Nederlandse manier van liefdadigheid? Postzegels sparen. Het kost je namelijk niets. Grijns. Jarenlang heb ik postzegels gespaard, afgeweekt en in albums gestoken. Vandaag de dag gaan ze niet meer in albums, maar in dit schattige blikje. Ik spaar ze namelijk voor anderen. De buitenlandse voor m’n neefjes en de Nederlandse voor Woord & Daad. Woord & Daad besteedt de opbrengst van de verkoop van de postzegels aan hun projecten. Hier vind je meer informatie.

Tuesday, April 17, 2007

WRECK THIS JOURNAL


Dit is leuk! Hier vind je het verhaal achter het boek, de site en de auteur. It's fun!!

Friday, April 13, 2007

Reizen


Wat baat het, veel gereisd in landen wijd gelegen
Zo gij niet in en gaat des Heeren smalle wegen?
Wat baat het te bezien zo menig schone stad
Zo gij het hemelrijk in ´t herte niet bevat?
Wat baat het dat gij roemt van velerhande spraken
Indien des Geestes taal u niet en kan vermaken?
Wat baat het dat gij weet, en vele daarvan kout,
Hoe hier of daar een waard zijn gasten onderhoudt
Indien gij niet ten weet hoe dat gij moet onthalen
Dien Gast die in uw ziel komt van den hemel dalen?
Reist vrij ter plaatse waar gij vreemde dingen ziet,
Maar wacht u, en vervreemdt van uwen Schepper niet.

Jacobus Revius

Wednesday, April 11, 2007

Hm.




Vissen





Tweede paasdag ben ik wezen vissen met B. B is mijn verloofde en natuurlijk de meest fantastische man die op aarde rondloopt. Anders zou hij mijn verloofde niet zijn.


Vissen met B is een hele gebeurtenis. De eerste keer dat ik met hem mee ging was ik stomverbaasd. In mij onschuld dacht ik dat hij alleen maar een hengeltje en een schepnetje mee zou nemen. Maar wie schetst mijn verbazing als ik zie dat de hele auto wordt volgeladen met tassen, dingen en andere troep. Dat hoort als je sportvisser bent. Als er dan eindelijk een goede visstek gevonden is, duurt het nog tijden voordat B eindelijk kan beginnen met het echte werk. Eerst moet de hengel in elkaar gezet worden, bekeken worden hoe diep het water wel niet is, en allerlei andere dingen waar ik tot nu toe nog niet veel verstand van heb. Maar ik leer er steeds meer bij.





De eerste paar keren was ik enorm onder de indruk van het hele gebeuren. ´t Is best moeilijk allemaal. Je mag niet met de autodeuren slaan, niet te hard rondspringen enzovoorts. Heden ten dage vraag ik waar ik mag gaan zitten zodat ik niet in de weg zit, poot m´n stoeltje neer, trek m´n haakwerk en boeken uit de tas en ga zitten genieten. Bewonder de gevangen vissen, voorzie B van iets te eten en te drinken, praat B de oren van zijn hoofd, lees, schrijf en haak. En probeer niet aan alle spinnen en andere enge beestjes te denken. Brrr. Maar verder is het echt heerlijk. Je ziet bijna geen mensen, heel veel vogels en naast je in het riet hoor je muisjes piepen en ritselen. Ik kijk al uit naar de volgende keer!

Tweedehands


De meeste mensen die mij kennen weten dat ik enorm hou van ´ouwe troep´. Ik denk dat de meeste dingen die ik bezit, op z´n minst tweedehands zijn. Oude dingen zijn doorgaans nu eenmaal een stuk mooier dan al dat nieuwe gebeuren. Zo af en toe komt er weer eens wat op mijn pad om het zo maar eens te zeggen. Gisteren bijvoorbeeld. Ik ging even naar oma en vijf minuten later was ik in het bezit van dit schitterende kleed. Met de hand geborduurd zo te zien. Een kleed met een verhaal. Zo mooi kun je ze nieuw toch niet krijgen? Zal mooi staan over een tafel buiten, in de zomerzon. Mmm. En daarbij heeft het me niets gekost. Grijns. Het is gewoon een sport: mooie dingen vinden, voor zo weinig mogelijk geld.
Het is gewoon een sport voor mij: mooie dingen vinden voor zo weinig mogelijk geld. Net als deze bordjes. Die onderste schaal had ik al een tijdje en tot mijn grote verbazing vond ik drie weken geleden ergens een stapel kleine bordjes die er precies bij passen! Nice, right?




Wednesday, April 4, 2007

Opnieuw pannenlappen



Heb m´n tweede stel pannenlappen af! Mede met dank aan de treinvertraging van gisteren. Deze zijn voor m´n moeder, ze heeft ook de kleuren gekozen. Looks nice, right? Ze moeten alleen nog recht gemaakt worden. Die lichte streep is as vanwege de zon.

Tuesday, April 3, 2007

Vertraging


Heb vandaag een record van 6,5 uur in bussen, treinen en op stations doorgebracht. ZESENEENHALF UUR. Vanwege een defecte trein vóór de trein waar ik in zat. Hum. Dat doet wat met je humeur, kan ik u vertellen. College ook nog gemist en dus maar onverrichter zake weer terug naar huis gegaan. Brrr. Maar elk voordeel heb z´n nadeel: ik heb dan wel weer geld verdiend met m´n vertraging...