Thursday, December 17, 2009
Wednesday, December 9, 2009
´Deugdelijke huisvrouw´
Wie zal een deugdelijke huisvrouw vinden? Want haar waardij is verre boven de robijnen. Het hart haars heren vertrouwt op haar, zodat hem geen goed zal ontbreken.
Zij doet hem goed en geen kwaad, al de dagen haars levens. Zij zoekt wol en vlas, en werkt met lust harer handen. Zij is als de schepen eens koopmans; zij doet haar brood van verre komen.
En zij staat op, als het nog nacht is, en geeft haar huis spijze, en haar dienstmaagden het bescheiden deel. Zij denkt om een akker, en krijgt hem; van de vrucht harer handen plant zij een wijngaard.
Zij gordt haar lenden met kracht, en zij versterkt haar armen. Zij smaakt, dat haar koophandel goed is; haar lamp gaat des nachts niet uit. Zij steekt haar handen uit naar de spil, en haar handpalmen vatten den spinrok. Zij breidt haar handpalm uit tot den ellendige; en zij steekt haar handen uit tot den nooddruftige. Zij vreest voor haar huis niet vanwege de sneeuw; want haar ganse huis is met dubbele klederen gekleed. Zij maakt voor zich tapijtsieraad; haar kleding is fijn linnen en purper. Haar man is bekend in de poorten, als hij zit met de oudsten des lands.
Zij maakt fijn lijnwaad en verkoopt het; en zij levert den koopman gordelen.
Sterkte en heerlijkheid zijn haar kleding; en zij lacht over den nakomenden dag.
Zij doet haar mond open met wijsheid; en op haar tong is leer der goeddadigheid.
Zij beschouwt de gangen van haar huis; en het brood der luiheid eet zij niet.
Haar kinderen staan op, en roemen haar welgelukzalig; ook haar man, en hij prijst haar, zeggende:
Vele dochteren hebben deugdelijke gehandeld; maar gij gaat die allen te boven.
De bevalligheid is bedrog, en de schoonheid ijdelheid; maar een vrouw, die den HEERE vreest, die zal geprezen worden.
Geef haar van de vrucht harer handen, en laat haar werken haar prijzen in de poorten.
Zij doet hem goed en geen kwaad, al de dagen haars levens. Zij zoekt wol en vlas, en werkt met lust harer handen. Zij is als de schepen eens koopmans; zij doet haar brood van verre komen.
En zij staat op, als het nog nacht is, en geeft haar huis spijze, en haar dienstmaagden het bescheiden deel. Zij denkt om een akker, en krijgt hem; van de vrucht harer handen plant zij een wijngaard.
Zij gordt haar lenden met kracht, en zij versterkt haar armen. Zij smaakt, dat haar koophandel goed is; haar lamp gaat des nachts niet uit. Zij steekt haar handen uit naar de spil, en haar handpalmen vatten den spinrok. Zij breidt haar handpalm uit tot den ellendige; en zij steekt haar handen uit tot den nooddruftige. Zij vreest voor haar huis niet vanwege de sneeuw; want haar ganse huis is met dubbele klederen gekleed. Zij maakt voor zich tapijtsieraad; haar kleding is fijn linnen en purper. Haar man is bekend in de poorten, als hij zit met de oudsten des lands.
Zij maakt fijn lijnwaad en verkoopt het; en zij levert den koopman gordelen.
Sterkte en heerlijkheid zijn haar kleding; en zij lacht over den nakomenden dag.
Zij doet haar mond open met wijsheid; en op haar tong is leer der goeddadigheid.
Zij beschouwt de gangen van haar huis; en het brood der luiheid eet zij niet.
Haar kinderen staan op, en roemen haar welgelukzalig; ook haar man, en hij prijst haar, zeggende:
Vele dochteren hebben deugdelijke gehandeld; maar gij gaat die allen te boven.
De bevalligheid is bedrog, en de schoonheid ijdelheid; maar een vrouw, die den HEERE vreest, die zal geprezen worden.
Geef haar van de vrucht harer handen, en laat haar werken haar prijzen in de poorten.
Spreuken 31: 10 - 31
Thursday, November 26, 2009
Thursday, November 12, 2009
Cranberry´s
Ik denk dat ik binnenkort één van deze recepten ga proberen. Heb nog nooit iets zoets met cranberry´s gemaakt. Oei, ziet het er niet heerlijk uit???
Er staan hier nog veel meer lekkere recepten:
Tuesday, November 10, 2009
Genoeg
Ik schrok me naar toen B. gisteravond thuis kwam. Iemand had dus pampers over en was zo lief om die aan ons te geven. Ik ben er heel blij mee. Scheelt weer :).
Wednesday, November 4, 2009
Tuesday, November 3, 2009
Thee in Deventer
Deventer is een mooie stad met veel oude straatjes en boekhandels om van te watertanden.
´k Heb "De vrouw des huizes" van Els Kloek gekocht. Lijkt me interessant.
Hier vond ik een interview met haar, over het bewuste boek. Heb er nog niet naar geluisterd. Ben benieuwd!
Thursday, October 22, 2009
23 weken
De stoel komt ooit bij mijn overgrootouders vandaan. De sprei is gemaakt door diezelfde overgrootmoeder: oma van de blokjes.
Het schilderijtje kreeg ik van een tante omdat er een lid van de volgende generatie op komst is :).
Tuesday, October 20, 2009
Saturday, October 10, 2009
Stoofperen
Friday, October 2, 2009
Huizen kijken
Ik hou er van om bij andere huizen naar binnen te kijken. Zonder zelf gezien te worden :).
Moet je hier eens kijken: www.yvestown.com. Mooi, toch?
Hier kun je ook binnenkijken.
Tuesday, September 29, 2009
Om te lezen
Een reactie op: Kind slaan mag niet.
Uit Reformatorisch Dagblad van 28 september 2009 en van 22 september 2009.
Friday, September 25, 2009
Pizza
Dat zwartgeblakerde ding onder de pizza is een pizzasteen. ´k Geloof dat ik maar eens een nieuwe aan moet schaffen. Hij was ooit wit, maar is nogal intensief gebruikt geloof ik :). Onmisbaar in mijn keuken. Je kunt er álles op bakken. Oh well. Bladiebladiebla.
Friday, September 18, 2009
Monday, September 14, 2009
Saturday, September 12, 2009
Tips voor Kootwijkerbroek
"No 1 van een serie films ten behoeve van de plattelandshuishouding."
Hier te zien op www.geheugenvannederland.nl.
Met dank aan de Volkskrant. Vanmorgen namelijk gelezen :).
Wednesday, June 3, 2009
Thursday, May 14, 2009
Merel
Nog voordat wij weer binnen zijn, zit de merel al op de rand van het schaaltje. Maden te pikken. Een stuk of tien tegelijk. Dan gooit ´ie ze buiten het schaaltje en pikt ze weer op. Hij pikt er één op en er vallen er vier uit z´n snavel. Die vier pikt ´ie op en ondertussen vallen er weer zes. Dat gaat zo minuten lang door. Onhandige beesten. Maar mooi om naar te kijken.
Dan vliegt ´ie weg om z´n jongen te voeren. Eerst naar de schutting. Dan naar de poortdeur. En dan pas naar het nest. Stel je voor dat we zouden ontdekken waar de merelkindertjes zitten! Twee tellen later is papamerel weer terug en begint het hele proces van voren af aan.
Friday, May 1, 2009
Proud
Mijn zusje is nieuws in Amerika. Samen met lief en vriendinnen. Ben geweldig trots natuurlijk.
Tuesday, April 28, 2009
Hugh Magnum
Hugh Magnum was een Amerikaanse fotograaf. Van ongeveer 1890 tot 1922 reisde hij met de trein door North Carolina, Virginia en West Virginia en nam onderweg foto´s van de mensen die hij zag.
Duke University heeft zijn collectie op internet gezet. Erg leuk om de foto's te bekijken. Dat kan HIER. Links in het scherm onder "Collection Info" staat "browse". Daar kun je heerlijk rond koekeloeren.
Kijk hier, al die verschillende mensen. Geen idee wie ze waren, wat ze deden. Hm. Volgens mij heeft de vrouw op de derde foto van rechts complete vleugels op haar hoed zitten. Moet je eens van dichtbij bekijken :).
Of wat dacht je van deze foto? Ik vind dat ze er geweldig uit ziet. Keurig rechtop (waarschijnlijk kon ze niet anders vanwege haar corset). Die muts is geweldig.
Of kijk hier eens hoe mooi.
Friday, April 24, 2009
Idylle
Thursday, April 23, 2009
Iets anders dan ´dooie vissen´
Gisteren in de achtertuin
´k Kreeg te horen dat ik eens iets anders dan ´dooie vissen´ op m´n blog moest zetten. Bij deze :). Die vissen leefden trouwens nog gewoon en ze zwemmen momenteel weer vrolijk rond.
We vangen ze, bewonderen ze en zetten ze weer terug. Ter informatie. Ik doe vooral aan bewonderen. B. is van de rest.
We vangen ze, bewonderen ze en zetten ze weer terug. Ter informatie. Ik doe vooral aan bewonderen. B. is van de rest.
Wednesday, April 22, 2009
Gisteravond...
... gingen we vissen. Ik heb twee zeelten binnen gehaald! ´Drillen´ heet dat geloof ik. Met een hele hoop hulp van B. Die beesten zijn echt loeilaaiers sterk. B. heeft ze ook uit het water gehaald en van het haakje ontdaan. Misschien komt het ooit zo ver dat ik ook dát nog ga doen. Je weet niet. Een made durf ik inmiddels ook vast te pakken.
We hebben er twee gevangen. Beiden 47 cm. Bovenstaande was de eerste. Een beetje een leeggelubberde vis vergeleken bij de tweede. De tweede was ook een stuk sterker.
Het was wederom geweldig.
Wednesday, April 15, 2009
Wednesday, April 1, 2009
Wednesday, March 18, 2009
Vis
B. gisteravond. Met de eerste brasem van dit jaar.
Soms moet je gewoon een beetje vakantie vieren op een door-de-weekse-werkdag en gaan genieten van de zon en van het water en van elkaar.
Monday, February 23, 2009
Creationisme
"Darwinisten sluiten brievenbus voor folder"
Zie hier op de site van Reformatorisch Dagblad.
Hm. Deze folder roept nogal wat reacties op. De meeste niet bepaald positief. Eigenlijk ben ik nogal geschrokken van de hoeveelheid haat die het noemen van God als onze Oorsprong oproept.
Als men er toch niet in gelooft, waarom dan dergelijke reacties?
Friday, February 20, 2009
Februari
Vandaag is een beetje zo´n grauwe februari-dag. Februari lijkt altijd de langste maand van het jaar te zijn. Het is al langer licht, er komen al krokussen boven de grond kijken, maar toch laat de lente nog op zich wachten. Het regent, het waait en het is koud.
Maar er zijn genoeg dingen waar ik blij van word:
Tuesday, February 3, 2009
Uit: TROUW
"Trouw gaat onschuldige bloggers de nek omdraaien. De papieren tijger begint een hopeloos gevecht tegen de nieuwe media."
Monday, February 2, 2009
Vieren
Maar nu is het maandag. Gewoon weer werken en de was doen.
Saturday, January 31, 2009
310108 - 310109
Liefdesliedje
Mijn liefste, waar we beiden zijn,
Mijn liefste, waar we beiden zijn,
Daar zijn we met ons bei,
Al de andre menschen, die er zijn,
Ze zijn er niet voor mij.
Ze lachen wel en praten wat,
Ze komen wel en gaan,
Maar doen ze iets of laten dat,
Het komt er niets op aan.
De andre menschen om ons heen,
Zijn ook wel lief en goed,
Maar ik bekommer mij alleen
Om wat jij zegt en doet.
Ik glimlach maar en houd mij stil,
Dit roezig stemgegons,
Ik glimlach maar en houd mij stil,
Dit roezig stemgegons,
Waar ieder wat beweren wil,
Wat is het, lief, voor ons?
Jacqueline van der Waals (1868-1922)
Thursday, January 29, 2009
Early Spring
has replaced the meadows' wintry grey.
Little rivulets of water changed
their singing accents. Tendernesses,
hesitantly, reach toward the earth
from space, and country lanes are showing
their singing accents. Tendernesses,
hesitantly, reach toward the earth
from space, and country lanes are showing
these unexpected subtle risings
that find expression in the empty trees.
that find expression in the empty trees.
Rainer Maria Rilke (1875-1926)
(vertaald)
Wednesday, January 28, 2009
Verjaardagssokken
Mijn zuster en haar lief hebben mij geweldige sokkenwol cadeau gedaan toen ik jarig was. Ik kon niet wachten tot ik er mee aan de slag kon :). Zie hier het resultaat tot nu toe. Vrolijk.
Friday, January 9, 2009
Buiten
Op verzoek van mijn echtgenoot :). As vanwege dat verzoek zit ik hier nu te riebelen. Om maar even aan te geven hoeveel ik voor ´m over heb. Oh well, ik heb een groot blok hout op de kachel gegooid dus dat moet goed komen. Grijns.
Foto´s gemaakt in onze tuin. Zojuist. Het ziet er zoooooooooooo mooi uit buiten. De rijp en de zon en de lucht.
Wednesday, January 7, 2009
Bioetifoel
Gekocht in Utrecht. Me is heppie.
Lampen zijn moeilijk. We zijn al heel lang op zoek. En nu hebben we al twee mooie lampen:
een boven de tafel en een op de piano.
Subscribe to:
Posts (Atom)