Wat baat het, veel gereisd in landen wijd gelegen
Zo gij niet in en gaat des Heeren smalle wegen?
Wat baat het te bezien zo menig schone stad
Zo gij het hemelrijk in ´t herte niet bevat?
Wat baat het dat gij roemt van velerhande spraken
Indien des Geestes taal u niet en kan vermaken?
Wat baat het dat gij weet, en vele daarvan kout,
Hoe hier of daar een waard zijn gasten onderhoudt
Indien gij niet ten weet hoe dat gij moet onthalen
Dien Gast die in uw ziel komt van den hemel dalen?
Reist vrij ter plaatse waar gij vreemde dingen ziet,
Maar wacht u, en vervreemdt van uwen Schepper niet.
Jacobus Revius
No comments:
Post a Comment